15 februari 2011

Sjuka tjejer

Ja, jag vet att det var längesedan jag skrev. Det har blivit lite stillestånd här medan jag har haft mycket att göra. Men nu är det mesta tillbaka till det vanliga igen.

Sjukdom
Först var Tove sjuk i en vecka. Hon hade hög feber i fyra dagar och sen fortsatte det med en ordentlig förkylning. Tyvärr började febern dessutom när Daniel var på sin brors svensexa så det blev ett lååångt dygn med en jättevarm liten tjej. Jag var helt slut när Daniel kom hem från en massa skoj och övernattning i Sala.

Russin...
I lördags för en vecka sedan var vi i Kungsängen på 40-års kalas för att fira Fredrik. Vi var hemma hos Fredriks bror. Givetvis var Bezzie med och barnen lekte med henne hela kvällen. De fick hennes mat och fick ge henne den som godis och de lekte leta med henne. Lite senare sa någon att hon hade fått russin och jag sa att det nog inte var någon fara för hennes mage brukar klara det mesta. Under natten spydde Bezzie två gånger och hade diarré på morgonen och spydde en gång till. Jag googlade på hundar och russin och det visar sig att det är giftigt för hundar och kan leda till njurskador och i värsta fall njursvikt som leder till att hunden avlider. Det hela slutade med att Bezzie blev inlagd med dropp på Strömsholmsdjursjukhus i tre dygn och ett tag lät det inte särskilt hoppfullt. Hennes njurvärde hade ökat långt över det normala. I onsdags fick vi hämta hem henne och det verkar inte vara någon fara med henne. Vi ska tillbaka och göra ett ultraljud om en vecka för säkerhets skull.
Jag hade ingen aning om att russin är så giftigt för hundar men vill såklart varna alla hundägare för detta.

Möhippa
Ända sedan december har jag hållit på att planera min systers möhippa. Det har varit en hel del att fixa med och många att samla ihop. Den stora dagen var i lördags och det blev jättelyckat!

Nu har det mesta återgått till det normala här hemma. Tove är frisk och Bezzie är friska och lugnet efter möhippan har lagt sig. Nu har vi två bröllop och ytterligare en 40-årsfest att se fram emot!

Inga kommentarer: