11 december 2012

Mjölkfri fudge



Jag äter mjölkfri mat just nu eftersom det verkar som att Elliot är känslig mot mjölkprotein. Härom dagen testade jag att äta mat med mjölk men på kvällen hade han magknip igen så jag får nog hålla mig ifrån mjölken ett tag till. 

Förra julen gjorde Ellinor en jättegod Amerikansk fudge. Planen var att jag skulle göra den i år men eftersom den innehåller kondenserad mjölk så kan jag ju inte äta den. Idag gjorde jag den iallafall så att resten av familjen får smaka den. När jag stod i köket och fixade bestämde jag mig för att försöka komma på ett mjölkfritt alternativ. Jag hade en burk Nöt-Crème hemma så jag experimenterade lite och resultatet blev riktigt lyckat!

Mjölkfri amerikansk fudge

 200 g mörk mjölkfri choklad
15 g mjölkfritt smör
1 burk (175 g) Nöt-Crème
1/2 dl Oatly iMat 
1/2 tsk vaniljpulver
2 dl små marshmallows
1 dl salta jordnötter
1 dl hasselnötter 


Smält choklad, smör Nöt-Crème i en skål över vattenbad. Rör ned iMat och vaniljpulver. Ta skålen från vattenbadet och vänd ner marshmallows och jordnötter. Fördela smeten i en form klädd med bakplåtspapper och ställ kallt. Skär i lagom stora bitar.


1 kommentar:

Ellinor sa...

Kul att du kunde göra ett mjölkfritt alternativ också!
//Ellinor