04 december 2012

Pepparkakor


Nu är pepparkaksdegen testad och den blev riktigt bra. Att baka ut degen var inga problem och efter lite test och med lite mjöl under lyckades jag dessutom baka riktigt fina och jämna pepparkakor. De blir dessutom väldigt goda och krispiga i konsistensen eftersom det faktiskt gick att få till riktigt tunna kakor. 

Kryddningen kommer jag att ändra lite till nästa gång. Jämfört med originalreceptet har jag redan lagt till lite pomerans. De blev väldigt goda men jag kommer att minska mängden kardemumma en aning. Kardemumma är inte min favoritkrydda... Jag tycker absolut att den med i pepparkakor och även i t.ex. morotskaka och när den är finmalen funkar den bra men jag skulle aldrig drömma om att förstöra goda kanelbullar med stött kardemumma!


 Här kommer receptetpå pepparkakorna. Originalreceptet hittade jag här.

Pepparkakor

3,5 dl ljus sirap och 225 g socker kokas upp.
2,5 hg smält smör slås i ett fat tillsammans med sirapen och sockret.

Tillsätt även kryddor:
2 tsk ingerfära
2 msk kanel
1 msk kardemumma
2 tsk kryddnejlikor
2 tsk pomerans

Rör om ordentligt och låt blandningen svalna. Det tar sin tid så jag brukar ställa ut den på trappen...
2 ägg tillsättes.
1 msk bikarbonat blandas med 7,5 hg vetemjöl och arbetas i.
Degen blir lös men stelnar efter hand.

Gör degen en dag i förväg innan du ska baka ut. (Den kan förvaras i kyl några dagar)
Gräddas i 175-200 grader i 3-5 minuter.
Jag bakade dem i 175 grader i 7 minuter.
 




Inga kommentarer: