23 februari 2013

Härmapa- Diamantvirkad mössa



Nu är det dags för Härmapan igen! Och än en gång har jag inspirerats av den underbara bloggen Kungen & Majkis. Tack för en superinspirerande blogg!



Nu har jag virkat en Diamantmönstrad mössa. Originalmönstret finns att hitta på Ravelry men jag hade inte ens testat att virka den för det verkade så krångligt. När jag fick se samma mössa hos Kungen & Majkis och att hon hade hittat en supertydlig tutorial på just den här mössan blev jag väldigt nyfiken. På sidan Dodge Podge Crochet hittar man en genomgång med bilder på hur man virkar mössan och personen som har sidan har dessutom även gjort en film som visar hur man virkar hela mössan! Det är bara att virka samtidigt som man tittar på videon!



Det var jättekul att virka mössan och den blir ju jättefin så jag blev tvungen att virka en till. Och då blev jag nyfiken på att härma ännu mer och testa att virka den i två färger. Det var inte helt lätt men jag fick ihop det till slut! Tyvärr måste jag gjort något konstigt för den fick fler åsar än den första mössan så den här kommer nog passa till Tove när den är klar. Tyvärr tog garnet slut så jag måste skaffa lite mer innan jag kan göra klart den. Den första mössan ska min kompis Fridas dotter Klara få.



Härmapan är ju en utmaning från fantastiska bloggen Sveas Punkt och det innebär att man skriver om ett projekt där man blivit inspirerad till att göra något som man sett på någon annans blogg. Man är alltså en stolt härmapa. Klicka på apan och se vad andra Härmapor har gjort här!

2 kommentarer:

sveas punkt. sa...

Åh, så fin! Kul att du vill vara med i Härmapan!!

Trixiyo sa...

Jättefin. Kan tänka mig att detta mönstret funkar till mkt annat. Tänk en filt som är som en diamant i formen å detta mönster eller en liten väska i mönstret. :)