07 februari 2009

Gourmetmiddag i Fagersta

I måndags var vi på Beirut Café och åt libanesisk mat med jobbet. Jag har aldrig tidigare ätit libanesiskt men det var jättegott och jättemycket olika rätter.

Idag när jag funderade på vad jag skulle göra för middag så fick jag för mig att söka på just libanesisk mat och hittade bland annat ett recept på Fatayer som är en slags spenatpiroger. Så lilla Anna fick för sig att hon skulle laga libanesiska spenatpiroger. När jag läste igenom receptet skulle man ha med Sumak... Det hade ju jag ingen aning om vad det var... så efter lite googlande fick jag reda på att det är en krydda som säljs i välsorterade butiker...

Nu är det ju så att jag befinner mig i den lilla staden (eller kanske snarare orten) Fagersta. Men men... Jag åkte iallafall ner till Coop som är den största affären i Fagersta... och döm om min förvåning när jag hittar Sumak... i två olika sorter dessutom! Förutom det hittade jag också Rättvisemärkta tesorter. Eftersom tesortimentet hemma hos Daniel var lite knapert så blev det två sorter som fick följa med hem.

Så när Daniel kom lagade vi kycklingfiléer med ljummen potatis- och spenatsallad och libanesiska spenatpiroger till det. Receptet på Fatayer finns här.

Pirogerna var inte jättelätta att göra... Man skulle använda filodeg och den var inte så lätt attt arbeta med. En annan spännande sak var att de skulle friteras... Jag har aldrig friterat någonting tidigare (bara sett pappa fritera carmenbert någon gång på 80-talet). Men vi fixade det och resultatet blev riktigt bra!

Inga kommentarer: