15 januari 2013

Förberedelser


På söndag är det Elliots dop. Daniel har koll på det mesta när det gäller ceremonin och jag har hand om fikat efteråt. Igår bakade vi (eller faktiskt Daniel) kanelbullar. Han är mycket bättre på att göra kanelbullar än vad jag är. Receptet hittade vi här och bullarna blev riktigt bra. Den allra sista plåten fick jäsa betydligt längre än de 40 minuter som stod i receptet... De såg lite roliga ut eftersom sidorna på bullarna hade jäst jättemycket och mitten hade sjunkit lite. Men de blev superbra och jättefluffiga med lufthål i brödet. Så ett tips är att jäsa mer än det står i receptet efter att man bakat ut bullarna. Kanske lite kortare än det blev med sista plåten dock eftersom mitten på bullarna såg hopsjunken ut. 

Förutom bullar kommer jag göra en gammal favorit som jag nästan alltid gör när det är kalas. Hallonpannacottapaj är superlätt att göra och fantastiskt god. Fräsch med massor med hallonsmak!

Jag har även hunnit göra Leilas kolasnittar som är jättegoda och lätta att göra. Perfekt när man bakar med en liten tjej på 2,5 år!

Förutom dessa kommer jag göra Budapesttårta, mockarutor och mandelsnittar.



Inga kommentarer: