12 januari 2013

Härmapa!




Jag har virkat en mössa till mig själv efter ett mönster som jag hittade på bloggen Sveas. Mössan virkas med halvstolpar och den nedre delen är virkad i snäckskalsmönster. Den var väldigt kul att göra och nederkanten blev väldigt fin. Eftersom jag hade lite garn kvar sedan jag virkade pojkarnas mössor så fick det bli i samma garn. Det är Drops Merino extra fine som är väldigt mjukt och lätt att virka med. Dessutom är det ganska elastiskt. Jag fick för mig att mönstret var lite för litet för mig så jag ökade ett varv extra och gjorde fler varv snäckskalsmönster. Tyvärr gör ökningen och garnets elasticitet att mössan sitter aningen för löst. Den skulle gärna få vara lite tightare om öronen... Men jag orkar inte dra upp den och börja om så det får vara. Jag tror att jag ska virka en vårmössa till Tove av samma mönster fast i lite vårigare färger.




2 kommentarer:

sveas punkt. sa...

Så fin den blev!! Välkommen och kul att du ville vara med i Härmapan !! Extra mallig blir jag ju att du ville virka min mössa! //Sandra

maria syr och så vidare sa...

Superfin, va snyggt det blev med olika färg på mössa och blomma! Jag har också härmapat den mössan och gjorde precis samma misstag som du, den blev lite stor men jag orkade inte göra om :)