09 januari 2011

Att somna glad...


... det måste ju vara bland det bästa som finns. I synnerhet i kontrast mot att somna ledsen och arg. Det är en av anledningarna till att det är så frustrerande som förälder med en liten bebis som skriker i timmar innan hon somnar! Det skär liksom i hjärtat när ens lilla tjej är så ledsen och arg. Det ska ju vara mysigt att somna! Men å andra sidan är det ju så underbart när det blir tvärtom!

Som idag. För tio minuter sedan somnade Tove. Jag la henne i hennes säng tjugo minuter tidigare, gav henne nappen och vände henne mot nallen så att hon låg på sidan. Hon somnar nästan alltid så och nallen ligger hon och klappar tills hon somnar.
Men nu tog hon tag i nallen, vände över på rygg och låg och pratade med nallen som hon höll ovanför huvudet. Ja, ja, hon verkar iallafall glad trots att hon inte verkar vilja sova. Jag gick och hämtade en tidning och la mig på vår säg och läste. Hon kunde inte se mig från sin säng men jag kunde stoppa in nappen igen om hon skulle tappa den och bli arg. Det behövde jag inte... En stund senare lugnade sig snacket från spjälsängen och snart sov hon. Så rofyllt! Så mysigt! Och så värmade för ett mammahjärta!

1 kommentar:

Sandra Gisslar sa...

Sötsnöret!