05 januari 2012

Dagislämning


Nu har Tove varit ensam på dagis för första gången. Morgonen började med att hon som vanligt inte var så sugen på att äta. Hon fick gröt och den ville hon inte ens smaka på. När jag dock hade matat både dockan och nallen och de hade ätit med god aptit så var det en baggis att få Tove att ta en tugga. En tugga till Nallen, en tugga till Dockan och en tugga till Tove! Sen satt hon och åt upp allt på tallriken helt själv!

När vi kom till dagis var barnen ute och först stor hon mest och tittade på de större barnen med stora ögon. Snart hittade hon dock in i förrådet med leksaker och kom ut med en cykelhjälp som hon ville att jag skulle sätta på henne. Sen gick hon in där igen och kom ut med en ny hjälm som hon ville ha istället. Sen hittade hon en dockvagn men föll slutligen för en liten trehjuling. När det gått ca 10 minuter sa jag Hejdå och gick.  Jag hörde att Tove sa " Mamma" någon gång men blev inte ledsen. Inga tårar! 

Jag gick hem och tog en kopp kaffe och läste lite och efter ca 1 timme var jag tillbaka på dagis igen. Barnen hade gått in och Tove lekte med 4 andra barn i ett rum med dockor och leksakskök. Hon märkte inte att jag kom så jag satte mig i soffan och läste lite. Hon verkade jättenöjd och lekte både med de andra barnen och med fröken. Efter en stund såg hon mig och blev väldigt glad men snart fortsatte hon att leka vidare. 

Dagisdagen kan nog sammanfattas som mycket lyckad! Grötfrukost, inga tårar, inga brutna ben på väg till och från dagis på gator som är täckta med slask som frusit till is... och framför allt: En glad Tove!

Inga kommentarer: