14 januari 2012

Har du anmält dig till donationsregistret?

Det har jag och om jag skulle dö så går mina organ till donation och kan förhoppningsvis rädda en eller flera människors liv.

Idag läste jag ett inlägg på min favoritblogg Heja Abbe om attdet diskuteras om att ändra lagen för hur donationer görs. Idag väljer man antinget Ja om man vill donera eller Nej om an inte vill donera. Har man däremot inte gjort något val antas man vilja donera men ens anhöriga har vetorätt i frågan och kan därför hindra en donation. Diskussionerna handlar om att ändra så att en person som inte gjort något aktivt val istället blir som ett Ja i registret och därmed tar man bort de anhörigas vetorätt!

Jag tror att det nya förslaget är bra. Det innebär förhoppningsvis att människor som väntar på organdonation får vänta kortare tid och att fler människors liv går att rädda.

Det är givetvis upp till var och en att själv ta ställning för eller emot att donera. Valet gör man på Donationsregistret

Inga kommentarer: