25 maj 2013

LCHF Kesoplättar


Vissa dagar är det skönt att slippa planera mat eller att försöka komma på vad man är sugen på och dessutom laga den maten. Äter man dessutom LCHF så är det ännu mer att klura ut varje gång man ska göra mat och i kombination med att hitta mat som faller i smaken hos en treåring så blir det ännu värre. Då är det skönt att ha en nödlösning. En rätt som man alltid är mer eller mindre sugen på, som barn gillar och som är ok gällande LCHF. Min nya lösning är kesoplättar. Jag har hittat receptet på 56 Kilo och i min variant har jag bytt ut kokosnötsmjöl mot mandelmjöl. När jag och Tove äter plättarna gör jag dubbel sats... Hon älskar dem och äter lika många som jag gör!


Kesoplättar 
 
Ingredienser - 1 person/4 plättar
2 ägg
125 gram keso (halv liten burk)
1 msk fiberhusk
1 tsk mandelmjöl
1 krm bakpulver
0,5 tsk vaniljpulver
nypa salt

Gör så här
Mixa alla ingredienser med stavmixer. Låt stå några minuter så att smeten får tjockna något. Stek plättarna på ganska låg värme. Plättarna blir lite geggiga innuti så det är bra att låta dem stelna innan man vänder dem.
Servera med grädde och hallon. Eller sylt om man struntar i kolhydraterna.

Inga kommentarer: