13 januari 2008

Oscar för bästa utlänska film...

Ikväll var det filmkväll hos grannfrun, Sandra. Till kaffet och mjuk pepparkaka blev kvällens film, danska Efter Bröllopet. I huvudrollerna spelar Mads Mikkelsen och Rolf Lassgård. EfterBröllopet är en vacker film om livsöden, sorg, svek och kärlek. Detta var andra gången jag såg den men jag kunde inte hjälpa att bli tårögd iallafall... För den som inte sett filmen kan jag bara säga: Se den!

Efter Bröllopet blev nominerad till Oscars pris för bästa utlänska film 2006. Även filmen Pan´s labyrinth som jag faktiskt såg igår var även nominerad i samma kategori. Även detta är en film jag varmt kan rekommendera. Priset vanns dock det året av tyska filmen De andras liv som jag inte har sett... Den får nog bli nästa objekt för filmkväll med grannfrun om inte Pedro Almadovars Allt om min mamma kommer före. Den har jag och Sandra pratat länge om att se men ikväll hade vi för mycket att prata om när vi började kolla så vi insåg att ingen av oss kunde koncentrera oss på en spanskspråkig film...
När jag ändå håller på att beta av filmer som varit nominerade eller vunnit denna kategori på Oscarsgalan vill jag gärna flagga för filmen Gråta med ett leende... också den en väldigt vacker och sorglig film.

Hoppas att inte den här texten blev för rörig nu med alla filmtitlar, men där finns en del att se för den som vill!

Inga kommentarer: