28 januari 2008

Tragiska men vackra berättelser

Nu har jag ytterligare en film att rekommendera och ja jag ser även filmer som jag inte tycker är så bra men de struntar jag i att skriva om. Bortsett från om jag skulle se en riktigt dålig som jag vill varna för. :)

Filmen jag såg igår heter Away from her och handlar om en man och hans hustru som efter 44 års äktenskap skiljs åt i en månads tid när hustrun läggs in på ett vårdhem för att hon har Alzheimer's. När hennes man träffar henne igen har sjukdomen fått henne att förändras.
Filmen är såklart tragisk då Alzheimer's är en hemsk sjukdom men den handlar även om kärlek.

Ett annat filmtips är The Notebook. I filmen får man följa en berättelse som en äldre man läser för en kvinna som bor på ett vårdhem. Kvinnan har Alzheimer's. Om man behöver gråta ut (eller Sandra, om du missar chansen att gråta ut till Extreme home makeover) så är detta en fantastisk film.

För att avsluta temat tragiska sjukdomar måste jag ta med en bok i mina rekommendationer idag . Tisdagarna med Morrie handlar om en Mitch Allbom som efter 20 år åter kommer i kontakt med sin gamla favoritprofessor Morrie Schwartz som dock lider av ALS. Under Morries sista tid i livet möts han och Mitch varje tisdag för att samtala om ärlek, äktenskap, känslor, förlåtelse, saknad och död.

I have some new movies and a book to recommend. They are all about horrible desceases (Alzheimer´s and ALS) and beautiful stories. You can read more about them in the links above.

Inga kommentarer: