23 juni 2011

Födelsedagsfika




Igår fyllde jag år så idag blir det fika här hemma. Det blir min syster och hennes familj, Daniels pappa Tommy och Daniels bror Acke och hans fru Ellinor. Eftersom jag gillar att baka så blir det både hembakat bröd och tårta. Oftast när jag bakar bröd så brukar det bli mitt favoritbröd. Det är superenkelt att göra och får samma karaktär som surdegsbröd trots att det inte innehåller någon surdeg. Enda nackdelen men även anledningen till att det blir så bra är att det får jäsa länge, minst 8 timmar. Det enklaste är såklart att blanda ihop degen på kvällen och att man sedan bakar brödet morgonen därpå. Det är dessutom ett superbra sätt att göra övriga familjemedlemmar glatt överraskade!

Idag var jag dock inte så förutseende... Jag glömde helt enkeltatt blanda ihop degen igår... Så det fick helt enkelt bli ett helt annat bröd som även det är en favorit här hemma. Jag gjorde det härom dagen och det bliv direkt en favorit hos Daniel. Receptet kommer från hotellet Skåvsjöholm där jag har bott ett antal gånger. Brödet är gjort med filmjölk och man blandar bara ihop ingredienserna till en smet och häller den i avlånga formar. Sen in i ugnen i 90 minuter. Superenkelt och fantastiskt gott! Receptet hittar du här.

Till kaffet blir det såklart tårta, även den hembakad. Denna gången blev det chokladbottnar fyllda med hallonmousse och chokladmousse. Den är spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan och sugarpaste. Alla recepten är från bloggen Baka baka liten kaka.

Inga kommentarer: