20 april 2013

Härmapa - Flower power

 

Förra veckan skulle vi ju på fest på Daniels jobb med temat 70-tal. Daniel beställde peruk, mustach och glasögon men jag satte mig istället och virkade ett pannband med blommor. Långt hår har jag ju så att det räcker och blir över!

Jag hittade ett fint på Ravelry som jag ville härma men när jag gick in på mönstret hittade jag det bara på franska. Och jag kan inte franska så jag fick sätta mig och knåpa ihop en variant på frihand istället. Jag hoppas att beskrivningen går att följa... Jag har ju aldrig skrivit någon tidigare... :)



 Pannband med snäckmönster

varv 1: Lägg upp 122 lm.
varv 2: Virka stolpar hela vägen tillbaka med början i tredje maskan från virknålen.
varv 3: Virka två lm, virka sedan halvstolpar hela vägen tillbaka.
varv 4: *Virka 5 stolpar i tredje maskan från nålen, hoppa över två maskor och virka en sm i nästa* repetera tills varvet är slut.
virka sm längs kortsidan på pannbandet för att komma till sidan där de första lm finns.
Varv 5: upprepa varv 4 i raden av luftmaskor. Fäst trådarna.

Avsluta med att virka ett knytband i varje ände av pannbandet. Jag virkade ca 30 luftmaskor med början på kortsidan av pannbandet och sen virkade jag tillbaka till kanten av pannbandet med halvstolpar med början i andra maskan från nålen.



För att få lite flower power-känsla så härmade jag Sandra som har Sveas punkt. Hon hade i sin tur härmat detta fina mönster på jättesöta virkade blommor. Blommorna var lätta att virka och blev jättefina.

Eftersom jag inte använder pannband så ofta så får nog Tove ha det som sommarskärp istället. Det passar jättefint trots att hon vägrade låta mig ta en bild på henne...


Fler härmapor finns att hitta på Sveas Punkt!

2 kommentarer:

sveas punkt. sa...

Oj, vad snygga ni blev!! Kul att du vill vara med i Häemapan o inspirerats av mig dessutom ;) Fin lördag till dig! Sandra

Melinda sa...

Har sagt det förut.... önskar att jag kunde virka...

/Melinda