18 april 2013

Supergoda kex


När man försöker hålla igen på kolhydraterna så är det svåraste (enligt mig) att vara utan bröd. Jag älskar smörgåsar och bakar gärna eget surdegsbröd men nu får det vara stopp på det för ett tag framöver. Så nu har jag letat runt lite efter att bra substitut för smörgåsen till kaffet på förmiddagen och då hittade jag ett superbra recept på LCHF Mandel- och kokoskex. Receptet kommer från sidan Kokaihop.se.

 Så igår bakade jag dem och blev glatt överraskad. Supergoda spröda kex som passar som smörgås eller på ostbrickan. Detta är verkligen ett sånt recept som jag kommer att göra igen oavsett om jag äter LCHF eller ej och jag kan rekommendera alla att prova det! För den som inte tycker så mycket om kokos så behöver man inte vara orolig. för man känner inte så mycket av smaken av kokos.


LCHF Mandel- och kokoskex

Grundmjöl (ger ca 1 liter färdigt mjöl):
2 dl sötmandel
2 dl kokosflingor
1,5 dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
1,5 dl solrosfrön
2 dl hasselnötter eller cashewnötter, men de innehåller mkt mer kolhydrater

Kex:
3 dl grundmjöl
3 st ägg
1 tsk bakpulver
2 krm salt


 Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Mixa alla ingredienser, utom 0,5 dl linfrö, till grundmjölet i en matberedare. Det ska bli som ett halvgrovt mjöl. Tillsätt sedan resterande linfrön.
3. Blanda samman 3 dl mjöl med ägg, bakpulver och salt i en bunke. Låt stå någon minut.
4. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper. Det ska vara så tunt att det precis håller ihop.
5. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter tills smeten får lite färg. Ta ut plåten och skär kexen i lagom stora kexbitar.
6. Sätt in i ugnen igen men nu på 50-75 graders värme. Kexen ska stå inne tills de är spröda och hårda - det tar ca 1 timme. Kolla då och då om de hårdnat.

Inga kommentarer: