24 november 2010

Sömnstrul

Det har varit lite dåligt med inlägg de senaste dagarna... Jag har helt enkelt inte orkat. Vi har haft en hel strul med nattsömnen. Tove har vaknat flera gånger på natten och ibland även innan vi gått och lagt oss och det har varit jättesvårt att få henne att komma till ro igen. Igår natt var vi vakna i två timmar och inatt en och en halv. Jag vet inte riktigt vad det beror på men vår bvc-sköterska sa att detta är vanligt när barn är runt 7-8 månader och att det då har med bland annat separationsångest att göra. Dessutom sa hon att det kan vara mycket som måste bearbetas i Toves lilla huvud som gör att det blir struligt på natten.

I lördags var det dags för mammamaffians efterlängtade vinkväll och Daniel kördemig dit så att jag skulle kunna amma henne där och tanken var att hon sen skulle somna i bilen och att Daniel skulle kunna lägga ner henne i sängen.
Jag hade fantastiskt trevligt och stämningen var på topp. Trots att vår största gemensamma nämnare och anledningen till att jag lärt känna tjejerna är våra barn så pratade vi knappt om dem alls. Vi hade ju massor med annat att prata om.

Tyvärr fick jag avbryta kvällen i förtid för kl 22.30 ringde Daniel och då hade Tove inte somnat. Hon hade gnällt och skrikit sedan 19.30! Så han kom och hämtade mig och då kan man ju tro att hon skulle somna när jag väl var hemma, men inte! Det slutade med att jag fick gå en promenad i snövädret med hunden och barnvagnen. Till slut, vid 24 efter en halvtimmes promenad somnade hon!

I helgen ska vi åka iväg till Boden och hälsa på Daniels farfar men när vi kommer hem startar vi projektet "Sova hela natten". Det finns massor med metoder och när man läser om dem hittar man alltid åsikter både för och emot. Vi får se hur vi gör men vi måste få det att funka på något sätt!

Nu är det iallafall prio ett att få henne att kunna somna om tryggt i sin säng.

Inga kommentarer: