08 november 2010

Vårt lilla matvrak

Palsternacka, broccoli och morot

Vi har en liten matglad tjej här hemma. Sedan vi börjat med smakisar har det egentligen inte varit någonting som inte fallit henne i smaken. Det enda som kan förstöra en middag för Tove är om hon är för trött. Det vi har provat är potatis, palsternacka, kålrot, broccoli, sötpotatis, morot och ugnsgrillad aubergine med vitlök, chili och timjan. Allt har funkat superbra och nu äter hon 4 matskedar varje dag vid 11. På kvällen får hon gröt vilket verkar mättande och bra, för senaste dagarna har hon bara vaknat en gång per natt och velat ha mat. Gröten har inte varit fullt lika omtyckt men vi har mosat lite banan och haft till och då har det funkat betydligt bättre. Idag fick hon hallon istället.

Vi har fått en liten bok av bvc om mat och när jag kollade idag så såg jag att det kanske borde vara dags att börja introducera lite kött. Så jag kokade kycklingfilé idag tillsammans med morot, två vitpepparkorn och en morot. Sen mixade jag det (förutom pepparn) till en slät puré. Jag frös in allt i kuber men jag lät Tove smaka 2 små skedar och det verkade mycket populärt!

Inga kommentarer: