07 mars 2013

Hårt bröd


Idag är tredje dagen i rad som Tove är hemma från dagis. Jag kan lova att det tar på krafterna att umgås med en gnällig, snorig och uttråkad tjej på drygt 2,5 år. Det märks att både Tove och jag skulle må bra av lite socialt umgänge på varsitt håll... Hon på dagis och jag med mina vänner. Att ingen av oss sover ordentligt på nätterna gör inte saken bättre heller. Men vi har försökt hålla igång genom att städa badrummet, baka knäckebröd och gå till lekparken.



Knäckebröden vi gjorde måste jag verkligen rekommendera. Superlätta att göra och jättegoda. Tidigare har jag gjort dem med bland annat rosmarin men idag hade jag ingen hemma så det fick bli sesamfrön och havssalt istället. Receptet kommer från Jul med Ernst och kallas julknäcke men det enda som är juligt är väl nötterna så jag tycker att det passar utmärkt året om. Jag skar knäckebrödet i stänger och dessutom fick de torka 15 minuter extra på 150 grader så att de skulle bli riktigt krispiga. Idag hade jag inte heller några valnötter så jag använde hasselnötter och mandel istället.

Julknäcke à la Ernst

Färdigt på: 30 min
Ingredienser  
3 dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl
0.5 dl linfrön, hela
0.5 dl valnötter, hackade
0.5 tsk hjorthornssalt
1 msk mörk sirap
2 dl vatten
0.5 dl vita sesamfrön, orostade
Flingsalt efter tycke och smak

Gör så här
1. Blanda alla de torra ingredienserna (rågmjöl, vetemjöl, linfrön, valnötter och hjortronsalt) i en bunke. 
2. Häll sedan i sirapen och vattnet och blanda ordentligt. Strö ut vetemjöl på bakbordet och dela degen i fyra. 
3. Tryck ut degen med händerna först och kavla den sedan tills den är riktigt tunn. Strö flingsalt och sesamfrön över degen och kavla in dessa i degen.
4. Lägg ett bakplåtspapper på bakplåten. Rulla upp den tunna degen på kaveln och rulla ut den på bakplåtspappret. Ställ in den i ugnen på 200 grader i cirka 5-10 minuter.
 

1 kommentar:

mamma sa...

Jag vill smaka! De ser jätteläckra ut! Mums!