21 mars 2013

Vatten över huvudet!


Man kan ju undra hur man egentligen är funtad när man bestämmer sig för att baka bullar och ställa sig och laga mat som innebär att man måste hacka en massa grönsaker tillsammans med en trotsig 2,5 åring och en febrig kille på 6 månader. Snacka om att ta sig vatten över huvudet! Mycket väl genomtänkt, Anna! Vi hade kul en stund innan Elliot vaknade och sen var det kaos. Till sist var dock bullarna gräddade och soppan klar och fantastiskt god.


 



Men Tove tyckte minsann inte att soppan gick att äta. Så jag åt en tallrik soppa med en gallskrikande Elliot i knät medan Tove surade på sitt rum. Jag hade till och med värmt korv och lagt i hennes soppa för att hon sa att hon ville ha det men hon vägrade att äta ändå. Till slut satte jag mig med en kanelbulle och en kopp 3 timmar gammalt kaffe och åt kanelbullen framför näsan på henne. Jag hade ju till och med hotat om att hon inte skulle få någon bulle om hon inte åt något. Det funkade inte förrän hon såg att jag åt en och hon inte fick någon. Till slut slank korven ner!


Nu sover båda barnen. Bullarna ligger i frysen och jag har precis fått i mig en stor latten och en kanelbulle! Köket ser ut som ett bombnedslag men det tänker jag strunta i. För jag behöver andas ut och förbereda mig på nattens bravader med lilla febriga Lilleman.

Jag kan förresten verkligen rekommendera soppan. Här har ni receptet.

Vitkål -och köttfärssoppa

Ingredienser
2 st gula lökar, hackade
2 st vitlöksklyftor, pressade
2 st morötter
500 g vitkål
200 g nötfärs
200 g lammfärs
1 msk smör
400 g krossade tomater
1 liter vatten
2,5 st köttbuljongtärningar
2 st lagerblad
1/2 tsk cayennepeppar    
färsk timjan
salt och peppar

     
Gör såhär
1. Skär morötter och vitkål i centimeterstora bitar.
3. Bryn köttfärsen i stekgryta, salta och peppra.
4. Tillsätt lök, viltlök, morötter och vitkål och låt fräsa med köttfärsen ett par minuter.
5. Tillsätt buljongtärningar tomater och vatten och låt koka upp.
6. Tillsätt lagerblad, cayennepeppar och timjan och låt soppan sjuda ca 20 minuter eller tills vitkålen känns mjuk.
7. Smaka av med salt och peppar.


Inga kommentarer: