25 mars 2013

Ordningen är återställd

Daniel är hemma igen och idag har han och Tove hunnit busa lite. Tyvärr hade han inte ledig måndag idag för de var tvungna att ha möte på jobbet. Däremot behövde han inte åka förrän efter lunch. Så det lästes sagor i massor och bus. 

På eftermiddagen bakade jag och Tove en Sverigekaka. Det är som en sockerkaka som man delar på mitten och häller på en vaniljfyllning. Supergott. Tove fick göra en egen kaka i hennes lilla springform. Hon var mycket nöjd och på kvällen åt hon upp all mat jag hade lagt upp på hennes tallrik eftersom hon visste att hon skulle få smaka av sin kaka. Receptet hittade jag på Koka ihop.


Sverigekakan

Ingredienser
3 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten kokande
Fyllning:
1 dl mjölk
125 gram smör
3 msk vaniljsocker

Gör så här
Botten: 
1. Smöra och bröa en sockerkakasform med löstagbar botten. 
2. Vispa ägg och strösocker pösigt.
3. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i äggsmeten tillsammans med det kokande vattnet. Rör om till en slät smet. Häll smeten i formen.
4. Grädda i ugn i 175 grader i ca. 30-40 minuter. När kakan kallnat dela den i två delar, (en botten och ett lock)
 
Fyllning: 
1. Koka ihop mjölk och smör till fyllningen och tillsätt sedan vaniljsockret och rör om till sockret smält.. 
2. Häll fyllningen på kakans understa lagret, det blir ganska blött, men allt ska dit.
3. Lägg på sockerkakslocket. Täck kakan med något,ex. plastfolie. Låt kakan stå i kylen tills nästa dag, då stelnar fyllningen.










2 kommentarer:

Sara sa...

Lika fina foton som vanligt! Tove ser ut som en stor tjej!

Ang kakan, mormor brukar göra en liknande. Sjuuuukt gott! Jag tror bestämt det är dags att börja samla in alla sådana bra recept innan det är försent. Eller så googlar jag eller ber dig om dem. ;-)

Maria O. sa...

Vilka härligt busiga bilder! Man blir glad av dem tycker jag :)
Hoppas att vi ses i fotoutmaningen på söndag.
Kram Maria