30 oktober 2010

Orkideébebis

Här hemma har vi ganska många orkidéer, rättare sagt 9 st. Men tyvärr är vi inte så himla duktiga på att få dem att blomma om. Så just nu har vi 2 som blommar, varav en är ganska ny och alltså inte slutat blomma sedan vi köpte den, och så har vi 7 st utan blommor. Ganska trist. Men så har vi ju den andra som blommar, den har ju faktiskt blommat om och det är dessutom min favorit. Jag tror att arten heter Dendrobium Phalaenopsis och den har jättefina mörkt vinröda blommor. Eftersom vi inte visste någonting om den alls när vi köpte den så köpte vi den utan någon förhoppning om att den skulle blomma om men nu gör den det!!



Dessutom har vi en Phalaenopsis som har fått en liten bebis. Mitt på en själk som blommat ut har det kommit små blad! Jag har läst på lite och det är så de sätter nya skott och man ska vänta tills det har fått små rötter och sen planterar man om det. Jag hoppas att vi kan sköta om den lilla orkidébebisen så att den får blommor någon gång. Det är Toves lilla bebisorkidée!

1 kommentar:

Mamma sa...

Så fin den är! Jag har också en i den färgen, som är fantastisk, men som blommat över nu. Då kan man ju hoppas på att den också blommar om.

Kram mamma