03 juni 2013

Budapesttårta


Chokladtårtan fick sällskap på Toves kalas av en blivande klassiker här hemma, Budapesttårtan! Vi är barnsligt förtjusta i marängtårta både jag och Daniel och den här tårtan har är supergod. Peceptet är baserat på budapeststubbe men jag har gjort runda marängbottnar istället och som fyllning hade jag hallon och nektariner. Två av bottnarna var med kakao och två utan. Grundreceptet finns här och jag gjorde dubbel mängd.




Budapesttårta

Ingredienser
4 dl      äggvitor(ca 12 st)
6 dl      strösocker
10 msk   snabbmarsanpulver
200 g    finhackade  hasselnötter
3 msk kakao (kan uteslutas)

3 dl vispad grädde
2 mjuka mogna nektariner
100 g hallon
100 g mörk choklad

Gör så här
 1. Sätt ugnen på 175 g. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret lite i taget under fortsatt vispning så att marängmassan blir tjock och styv. Vänd  i marsan, nötter och kakao  om så önskas
2. Rita upp 4 rundlar på bakplåtspapper. Jag använde en uppochnervänd tallrik som mall. Bred ut eller spritsa marängsmeten . Grädda i 15-20 min.
3. Låt kakan kallna helt och ta bort bakplåtspappret. Varva bottnarna med grädde och nektariner och hallon.
4. Smält blockchokladen över vattenbad. Ringla den sen fint över tårtan med en sked. Dekorera eventuellt med grädde och hallon. 

Inga kommentarer: