29 juni 2013

Härmapa - Smälta pärlor




Idag har jag och Tove varit härmapor. Att jag kom på att vi skulle göra det idag var för att jag fick ett jättefint pärlarmband av min syster igår. De säljs på Ung Cancers hemsida och intäkterna går oavkortat till deras arbete för unga vuxna med cancer. Armbanden finns att köpa här.



Så idag har vi smält pärlor, ja sådana som man gör pärlplattor med. Jag har sett det i många bloggar och två av dem är Craft and creativity och Kolosalt Pyssligt.
Man tar helt vanliga pärlplattepärlor och ställer dem på bakplåtspapper på en plåt. Sen ställer man in dem i ugnen i 200 grader i max 5 minuter. Vi stod och tittade på dem medan de smälte. Pärlorna blir då platta och perfekta att använda till halsband och armband! Det blir jättefint. Vi gjorde ett armband till Tove med elastisk tråd men tyvärr var den inte så bra för när jag skulle knyta den så gick den sönder och alla pärlor rann av tråden... Så vi ska köpa någon bättre sort men sen kommer det bli många fina armband och vi kommer nog smälta massor med pärlor.





Fler härmapor hittar ni hos Sveas Punkt.


5 kommentarer:

Susannesblogg sa...

den varianten med ugnen var smidig. jag har bara läst om den med strykjärnet.

hönapöna sa...

Det där är ett av mina favoritpyssel, och det blir så fint! Hoppas ni hittar en hållbarare tråd så att ni kan göra många armband framöver!

sveas punkt. sa...

Jättekul pyssel men lite tålamodskrävande att ställa alla på plats o inte välta dem på väg till ugnen! Kul att du vill vara med i Härmapan!!

Melinda sa...

Det här pysslet har jag också gjort flera gånger. Pärlorna blir så fina när man smälter ner dem. Och armbanden också!!
Ha en bra dag!

/Melinda

Anonym sa...

Detta måste jag testa, jättefint. Tack för tipset. Anna och Freja