01 juni 2013

Härmapa - Cakepops


 


När jag började planera inför Toves kalas så tänkte jag att det vore kul att göra en fin tårta. Jag hade tänkt göra en fin bamsetårta som jag sett på bloggen Bakverk och fikastunder. Men när det var dags så insåg jag att jag inte kände för att köpa en massa färgad sugarpaste och så för att fixa det utan hellre hittade på något av det vi har hemma. Så då föll valet på att göra Cakepops. Jag har aldrig gjort det förut men jag har länge tänkt att det verkar kul att göra och att de går att variera i oändlighet är ju superbra. Man tar helt enkelt det man råkar ha hemma eller det man är sugen på. Jag hittade ett bra inlägg med tips på bloggen Sockerrus och jag härmade hennes grundrecept. Så detta får bli  mitt bidrag till veckans Härmapa på bloggen Sveas.




Jag ville göra två olika sorter och eftersom mina cupcakes har varit väldigt populära tidigare så fick det bli en variant av dem. Första varianten blev Morots Cakepops. Jag och Tove bakade Leilas fantastiska morotskaka och dagen efter blandade jag kaksmulorna med Philadelphiaost. I frysen hade jag chokladmuffins så jag gjorde samma sak men hällde även i en gnutta espresso för att få till lite kaffesmak. Sen fick de ligga i frysen tills jag hade tid att fixa chokladen.



Jag doppade avklippta grillpinnar i choklad och stack in dem i bollarna och sen täckte jag dem med choklad. Vit choklad till morotskakan och så strödde jag på lite limeskal. Till choklacakpops hade jag tänkt bara mörk choklad och strössel men eftersom det blev lite vit choklad över så blandade jag ut mörk choklad i den. Tyvärr glömde jag att tillsätta kokosfett när jag smälte den vita chokladen men det blev bra ändå. Kokosfettet fick jag dock med i chokladvarianten och det gjorde att det blev lite lättare att arbeta med och få ett jämnt resultat eftersom chokladen då blev lite rinnigare. Än har jag inte smakat på godsakerna men jag hoppas att de faller födelsedagsbarnet i smaken!


Fler härmapor finns här.

4 kommentarer:

sveas punkt. sa...

Vilka fantastiska! Ser jättefint ut och låter supersmarrigt! Kul att du vill vara med i Härmapan!

dammråttor och rabarber sa...

Ser både gott och svårt ut!!!

Anna sa...

Ser super sparrisar ut : ) jag har som sagt tänkt att göra dessa söta läckerheter när Freja fyller år : ) Tyckte Tove om dem? hoppas att ni har haft en underbar födelsedag.

HönaPöna sa...

vilka fina... ser verkligen smaskiga ut!