02 juni 2013

Fantastisk kladdkaka med fudgeglasyr


Till Toves kalas gjorde jag en chokladtårta som är helt fantastisk! Jag hittade den på Bloggen Bakverk & Fikastunder och den var precis lika god som den ser ut. Kladdig och riktigt chokladig! Daniel kom på att det nog vore gott med rostade hasselnötter på den och det blev en perfekt kombination av knaprigt, segt och kladdigt!




Kladdkaka med fudgeglasyr

Botten
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 g i 20 min. Låt svalna ca 10 min.

Glasyr
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl sirap
100 g mörk blockchoklad
100 g smör
100 g rostade hasselnötter

Blanda alla ingredienser till glasyren utom smöret i en kastrull. Låt koka tills den tjocknar (15 min). Tag av kastrullen och rör ner smöret till en jämn fudge. Bred glasyren över kakan och låt den kallna i kyl. Det tar nog ca 3 h. Hacka hasseönötterna och strö över kakan efter att fudgen fått stelna ca en timme i kylen.


Inga kommentarer: